Zwemtraining

De zwemtrainingen van Hellas zijn toegankelijk voor zwemmers van alle niveaus. De enige uitzondering is de woensdagavondtraining waarvoor een drempelsnelheid geldt. De trainingen in het zwembad worden aan de hand van schema’s afgewerkt. De aandacht ligt daarbij op duurvermogen, snelheid en techniek. Er zijn altijd één of meerdere toezichthouders (vrijwilligers) aanwezig. Zij letten op de veiligheid van de zwemmers. In 2015 zijn er in de zomerperiode ook voor het eerst buitenwatertrainingen georganiseerd. Tijdens deze trainingen is er meer aandacht voor triathlonspecifieke aspecten zoals de massastart en navigeren.

Voor alle trainingen geldt:

  • Kom op tijd;
  • De training begint op het hele uur, zorg dat je dan aan het schema begint;
  • Luister naar de trainer bij de baanindeling.

In welke baan moet ik liggen?

Op basis van de 400-metertijd van je CSS-test kun je een goede inschatting maken over de baan waarin je het beste kunt gaan zwemmen. Het is belangrijk dat iedereen in de voor hem/haar geschikte baan ligt, aangezien je anders constant te hard/te langzaam aan het zwemmen bent. Daar word je niet beter van. Je wordt juist beter van de verschillende snelheden die in een training zitten. Geef jezelf de tijd om in snelheid en techniek te groeien, en dat kan niet als je constant boven je macht zwemt in een te snelle baan. De richtlijnen geven je ook een idee hoeveel je jezelf moet verbeteren om een baan hoger te kunnen zwemmen.

Baan 1: 8:30 en hoger
Baan 2: 7:30-8:30
Baan 3: 7:00-7:30
Baan 4: 6:20-7:00
Baan 5: 5:45-6:20
Baan 6: 5:45 en sneller

CSS?

Critical Swim Speed! Om te bepalen of je in de juiste baan ligt, en dus op het goede niveau aan het trainen bent, hanteren we CSS tempo’s. Tijdens de zwemtrainingen worden regelmatig CSS-testen gedaan om te kijken wat je tempo ongeveer is. Bekijk hier de rekenfile CSS test om je gezwommen tijden om te kunnen rekenen naar je tempo’s in de aangegeven percentages. Je kunt de test ook zelf doen!  Zwem dan goed in en zwem daarna 400 meter. Noteer de tijd.  Zwem 10 min rustig door en zwem daarna 50 meter voluit. Schrijf ook die 50-metertijd op. Vul de tijden in bij het formulier en kijk wat jouw CSS-snelheden zijn.

Benodigdheden voor de zwemtraining:

  • Zwemkleding
  • Zwembrilletje
  • Badmuts
  • Eventueel een plankje of pull buoy.
  • Voor de buitenwatertrainingen is een wetsuit aan te raden. Zeker tijdens de trainingen vroeg en laat in het seizoen als de watertemperatuur niet zo hoog is

Overzicht zwemtrainingen:

De instroomeis om in de reguliere trainingen (in baan 1) mee te kunnen trainen is dat je:

  • minimaal 200 meter borstcrawl kunt zwemmen, zonder buiten adem te raken
  • de basis kent van een goede schoolslag en rugcrawl.

Heb je moeite om zonder de kant vast te pakken 200 meter te zwemmen, dan bieden wij een cursus aan bij onze partner Zwemanalyse om aan je zwemtechniek te gaan werken. Op deze manier hopen we doorzwemmen in de banen en zwemmen met atleten van gelijke sterkte te kunnen bevorderen.

  • Maandag 19.15 -20.15 uur. Locatie: de Kwakel.
  • Maandag 20.15-21.15 uur. Locatie: de Kwakel.
  • Woensdag 19-20 uur. Locatie: Strijkviertel. Buitenzwemtraining voor alle niveaus (alleen in de zomermaanden) Woesndag 19.30 -21 uur. Locatie: den Hommel. Voor deze training gelden prestatienormen: je moet 200m borstcrawl binnen 03:30 kunnen zwemmen. Je moet daarnaast anderhalf uur achter elkaar kunnen zwemmen: uiterlijk om 19:30 uur het water in en op zijn vroegst om 20:55 uur eruit.
  • Donderdag  7.15 – 8.15 uur (techniekfocus voor Divisieteams)
  • Vrijdag 21-22 uur. Locatie: Krommerijn.
  • Zaterdag 8-9 uur. Locatie: de Kwakel.
  • Zaterdag 9 – 10 uur. Locatie: de Kwakel.